Pengalaman seorang usahawan kanopi :
Senang cakap, bila dah buat baru tahu. MODAL SEBETUNYA YANG SAYA SURVEY IALAH RM4K-RM5K SATU SET KANOPI LENGKAP MEJA+KERUSI .
saya baru menceburkan diri dlm bidang sewaan kanopi ni. Modal permulaan RM17ribu (8khemah,50meja,230k.plastik,40k.banquet). mcmana dpt dgn harga ni? beli barang second hand. tapi masih elok. baru start biz sepanuhnya pada Jun 2011. baru lagi kan. dan income satakat 3 bulan ni RM8ribu je.
Risiko?halangan?cabaran? mmg ada.
bisness keluarga(modal share each other)-topup2
dugaan pertama dan besar ialah bab lori. syarikat baru, kerja mkn gaji, nak buat loan lori susah sgt nak prove. akhirnya terbeli juga lori 3 tan . BELI LORI 3 TAN TAU JGN 1 TAN MMG TAK MUAT AND FOR LONG TIME. JANGAN SEWA, SUSAH NANTI...RM1100/BLN
beli kain,potong kain,tempah jahit(skirting,sarung kerusi dll) kena pikir. KAIN JERSI-RM2.70/MTR TEMPAH JAHIT K.PLASTIK (RM2.50/SATU) SKIRTING (RM2/KAKI), ni semua kena survey.
SEWA KEDAI BUAT STOR-tp buat masa ni mak yang bayar kedai tu, sbb mak yang beli. tapi kami yang meniaga. jd ada duit lebih, tlg topup jer pada mak.
bab bagi upah? kami buat masa ni buat kerja tak pikir upah,sebab kami yang buat semuanya. tak pakai org luar buat masa ni. tapi still kira dlm akaun. kemudian baru bayar...
saya cikgu-pikir bab marketing,pikir bab kain(tempah,beli,potong dll)-biz part time jgk.
suami dan abg-org tetap utk pasang buka kanopi time ada job. kerja sepenuh masa mrk makan gaji. biz ni kira part time.
kira org kuat dan kerja sepenuhnya utk kanopi ni saya dan suami. semua masalah kami yang settle.
kalau awak nak join biz ni ngan kwn, buat perancangan betul2 terutama bab duit. rolling modal. buat kira2 dgn betul.
senang citer, tanyalah saya lebih lanjut, sebab saya akan terang sejujurnya dan ceritakan pengalaman sebenar saya mulakan biz ni...biz ni mmg best.
SILA KLIK
17 March 2012
13 March 2012
29 February 2012
EARN MORE MONEY
Wang bukan segalanya. Takda wang, segalanya tak berapa nak jadi.
Bermacam teknik nak tambah pendapatan.
Melabur > kdg2 boleh melebur. Last, berterabur.
Saham. Kena cara, kaya raya.
Berniaga. Kena ada modal dan produk.
Buka syarikat. Idea bagus ni. Boleh berkembang pesat.
Jangan lupa, segala ikhtiar disertai tawakal.
Bermacam teknik nak tambah pendapatan.
Melabur > kdg2 boleh melebur. Last, berterabur.
Saham. Kena cara, kaya raya.
Berniaga. Kena ada modal dan produk.
Buka syarikat. Idea bagus ni. Boleh berkembang pesat.
Jangan lupa, segala ikhtiar disertai tawakal.
28 February 2012
BIRTHDAY AIN NABILA
13 February 2012
RAZALI B. ALI ( ALFATIHAH )
29 Januari 2012 hari terakhir beliau.
Patut la bila call pada 1 Februari tiada jawapan.
Last bercakap dengan beliau pada 4 Januari 2012.
Walaupun jarak jauh, tetap berhubung bertanya khabar.
Semoga Allah mengampuni segala dosa beliau dan menempatkan roh beliau bersama para syuhada' dan solihin.
Apa pun yang berlaku, beliau tetap senyum.
Patut la bila call pada 1 Februari tiada jawapan.
Last bercakap dengan beliau pada 4 Januari 2012.
Walaupun jarak jauh, tetap berhubung bertanya khabar.
Semoga Allah mengampuni segala dosa beliau dan menempatkan roh beliau bersama para syuhada' dan solihin.
Apa pun yang berlaku, beliau tetap senyum.
05 February 2012
YA RASULULLAH SALAMUN ALAIK
Tanda kasih dan cintakan rasul ialah dengan mengamalkan sunnah baginda dan memperbanyakkan selawat. Macam2 selawat ada. Selawat fatih, selawat tafrijiah dll. Khasiat baca selawat amatlah besar. Just do it..
26 January 2012
NAK BUKA SYARIKAT???
Sdn bhd..biasa je ..buka dia dlm 2ribu
Berhad modal besar Sekurang2nya aset 1juta
M sdn bhd tu Syrt dia ada byk M tu malaysia
Dia ada lg di thailand atau indonesia.
Dia bubuh seolah2 Dia ada lg compny di oversea.
Enterprise modal rm80 jah. Ramai buka hok ni.
Lebih selamat.Entrprse xkena cukai.
Yg lain semua kena cukai.Dia ada kelebihan dan kekurangan.
Tp risiko dia besar. Bila saman kena atas pemilik. Kalau bhd,sdn.bhd atas compny.
Jd selamat owner. Owner buka compny baru.Ats nama lain. Kena direct owner. Tp enterprise Saman terus kena owner. Itu risiko dia.
Sdn bhd dgn bhd wajib di edit.
Berhad modal besar Sekurang2nya aset 1juta
M sdn bhd tu Syrt dia ada byk M tu malaysia
Dia ada lg di thailand atau indonesia.
Dia bubuh seolah2 Dia ada lg compny di oversea.
Enterprise modal rm80 jah. Ramai buka hok ni.
Lebih selamat.Entrprse xkena cukai.
Yg lain semua kena cukai.Dia ada kelebihan dan kekurangan.
Tp risiko dia besar. Bila saman kena atas pemilik. Kalau bhd,sdn.bhd atas compny.
Jd selamat owner. Owner buka compny baru.Ats nama lain. Kena direct owner. Tp enterprise Saman terus kena owner. Itu risiko dia.
Sdn bhd dgn bhd wajib di edit.
24 January 2012
KAWAN DAN LAWAN
Lebih baik lawan jadi kawan daripada lawan jadi kawan.
Lagi baik kawan jadi kawan2 daripada lawan jadi lawan2.
Juga baik lawan budiman daripada kawan tak budiman.
Lagi baik kawan jadi kawan2 daripada lawan jadi lawan2.
Juga baik lawan budiman daripada kawan tak budiman.
Subscribe to:
Posts (Atom)
